Fastigheten

Bostadsrättsföreningen Trädgårdsföreningen i Linköping äger två fastigheter på Klostergatan 54 i Linköping. Patricierhuset (ursprungligt uppfört 1904) och Trädgårdshuset (nybyggt 2008) ligger centralt intill Trädgårdsföreningen och innehåller tillsammans 18 lägenheter.

Patricierhuset uppfördes 1904 i jugendstil av byggmästaren och tf stadsarkitekten Johan Lagerström (1863-1930) på uppdrag av patron JW Jacobsson. Byggnaden renoverades 1966 varvid fasaden delvis förändrades. 2007 genomfördes en omfattande ombyggnad och renovering, där man bevarade mycket av den gamla charmen men inredde i hög standard efter moderna boendekrav. Här finns 8 lägenheter, fyror och femmor.

Som arkitektonisk kontrast till Patricierhuset uppfördes Trädgårdshuset med 10 lägenheter; tvåor, fyror och femmor. Huset, som stod klart för inflyttning 2008, har en stram, modernt minimalistisk arkitektur med ljusa lägenheter tack vare stora glaspartier samt en effektiv användning av rumsytor.

Båda byggnaderna har en hög teknisk standard.

I samband med ombyggnaden av Patricierhuset och nybyggnaden av Trädgårdshuset bildades Bostadsrättsföreningen Trädgårdsföreningen i Linköping som nu äger fastigheterna; såväl byggnader som mark.

Fastigheterna har moderna passagesystem. Portar och grindar öppnas med taggar, koddosor, porttelefon eller nyckel och garageinfarten är fjärrstyrd. Belysningen på gården och vid entréportarna är relästyrda och i trapphusen styrs belysningen av rörelsesensorer. Byggnaderna omgärdas av staket.

Infarten till garaget från Klostergatan fjärrstyrs från bilen, garagenedfarten är uppvärmd och snöfri. Garageporten i källarplanet öppnas med tagg. Portarna från gården och gångdörrarna i garaget öppnas med dörrautomatik för bekväm tillgänglighet. Gäst- och handikapparkering finns på gården.

Rymligt garage

Garaget har plats för 22 bilar och från garaget finns förbindelse med såväl Patricierhuset som Trädgårdshuset. Trappor och hissar leder från garaget upp till våningsplanen. Varje lägenhet i föreningen har tillgång till minst en parkeringsplats i garaget. Från 2018 genomförs en succesiv utbyggnad av laddstationer för elbilar i garaget. Efter hand som medlemmarna i föreningen anskaffar laddbara fordon kan styrelsen besluta om kompletterande utbyggnad av laddplatser.

Cyklar ställs i särskild cykelparkering, dels i garaget, dels på gården. Förutom garage finns i källarvåningen även lägenhetsförråd, möteslokal, mangelrum, toaletter, dusch, snickarrum, pannrum samt ett gym med träningsredskap. Varje lägenhet har egen tvättmaskin och torktumlare.

Fastigheterna värms av fjärrvärme.

Alla lägenheter har fiberkabel för TV, telefon och internet.

Miljöstation är inrymd i separat byggnad. Här finns behållare för hushållsavfall, tidningar och glas.

Vacker gårdsmiljö

I samband med nybyggnationen av Trädgårdshuset och ombyggnaden av Patricierhuset revs det gamla gårdshuset och en ny tidstypisk, modern enfamiljsvilla byggdes på samma plats. Gårdshus av den här typen fanns på många innergårdar i Linköping vid förra sekelskiftet och användes till allt från vagnsskjul till förråd eller garage. Genom att Gårdshuset återuppfördes i gammal stil återfick gården en samlad gårdskaraktär enligt äldre mönster.

Förbättringsprogram

Styrelsens och arbetsgruppernas ambition är att inte enbart underhålla utan även utveckla fastigheterna så att boendemiljön successivt ytterligare förbättras. Förändringen sker i små steg med målet att på längre sikt uppnå ännu högre kvalitet och bättre bekvämlighet för nuvarande och framtida medlemmar.