Området

Brf Trädgårdsföreningen ligger centralt i Linköping med närhet både till Centrums hela utbud av affärer, restauranger, biografer, teatrar mm och grönområden som Trädgårdsföreningen och Strandpromenaderna vid Tinnerbäcken och Stångån.

Centralt läge, lugn gata

Fastigheterna gränsar till Klostergatan och till den vackra parken Trädgårdsföreningen. I parken finns promenadytor, lekplats, växthus, restauranger mm. Klostergatan är i dessa kvarter en s k cykelgata (bilar max 20 km/tim) och är dessutom en återvändsgata. Här finns således ingen genomfartstrafik. Linköpings centrum, med shopping, busshållplatser, restauranger och kaféer, ligger inom fem minuters promenadavstånd. Till Centralstationen är det ca 15 minuter. Universitetssjukhuset ligger inom 10 minuters promenad.

Läkaresällskapets hus på andra sidan Klostergatan kan hyras för fester och sammankomster.

I kommunens översiktsplan skriver man bl.a. om parker och grönområden:

"Trädgårdsföreningen
I centrala Linköping finns Trädgårdsföreningen som är stadens förnämsta park. Linköpings trädgårdsförenings park, som var det ursprungliga namnet, bildades 1859. Det ursprungliga syftet för föreningen som startade parken var att sprida intresset för odling för att förbättra folkhushållningen. Dessutom ville man bidra till att försköna staden. Driften i den nuvarande plantskolan och växthusen för den levande odlingstraditionen vidare.
Trädgårdsföreningen är en grön lunga i staden med en mångfald av träd och blommor. Parken har främst ett rekreationsvärde men här finns äv en flera äldre träd som hyser höga biologiska värden. I parken finns även tropikhus med servering, utsiktstornet Belvederen med servering, och ett flertal friskvårdsmöjligheter såsom beachvollyboll, boule och utomhusgympa.
NaturCentrum, i Trädgårdsföreningen, är en viktig samlingsplats för föreningar med intresse för natur, trädgård, arkeologi , miljö. Runt NaturCentrum finns en örtagård, växthus, rosenträdgård, damm och parkmiljö. I örtagården finns även en genbank för rödlistade kärlväxter i Östergötland."